[Wikipl-l] Wikipedia Beta, 0.5, 1.0, itd.

Leszek Krupiński wiki w leon.w-wa.pl
Śro, 7 Mar 2007, 09:44:19 UTC

Witam!

W liście datowanym 5 marca 2007 (18:41:57) napisano:

> No więc z pewnością większość z was widziała te projekty Wikipedii
> 0.5, 1.0, Beta, to całe segregowanie artykułów wg ważności, itp. itd.
> Moje pytanie: Co o tym sądzicie? Czy możnaby to przeszczepić na polską
> Wikipedię?

> Z jednej strony dzięki temu od razu mamy kategorie z najważniejszymi
> artykułami z danej dziedziny, z drugiej być może niepotrzebne mnożenie
> bytów?

Mi już od dawna po głowie chodzi zrobienie u nas Quality Assessment,
jak w en.wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Version_1.0_Editorial_Team/Assessment).
Dzisiaj kolejny raz mi to przyszło do głowy, jak w nowych artykułach
trafiłem na coś, co się nie nadawało do nas. Poprawiłem, dodałem
poprawną "zajawkę" (section-0), popatrzyłem na interwiki i... No
właśnie. Zobaczyłem, że na en.wikipedia jest masa informacji, którą
"tylko" trzeba przetłumaczyć. U nas jest możliwość zaznaczenia tylko,
że artykuł jest stubem, nic więcej, a moim zdaniem to za mało.
Możliwe, że artykułowi by brakowało tylko troszkę do pozycji
medalowej, ale nikt o tym by nie wiedział.

W en.wiki quality assessment robi się tak, że na stronie dyskusji
dodaje się szablon z informacją o tym, jaki jest stan artykułu. Jest
jasno określona klasyfikacja artykułów co odpowiada danym poziomom (w
powyższym linku jest tabelka ze "stopniami"). Wikiprojekty mają swoje
wersje szablonów, ale to nie jest reguła. Czasem różne projekty różnie
oceniają artykuły (np. http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Bisexuality).
Projekty trzymają własne listy ocenionych i nie artykułów wraz z
ocenami (np. ilości: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:WikiProject_Sociology/Assessment
a lista, automatycznie generowana, tu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Version_1.0_Editorial_Team/Sociology_articles_by_quality/1).

Jak ja to widzę u nas, tzn. co jest potrzebne i jak:

Artykuł po przeprowadzonej ocenie powinien mieć zaznaczone:
  - poziom artykułu
  - stopień istotności artykułu
  - ew. todo

Do pracy miłe by było wsparcie wikiprojektów, aczkolwiek średnio to
widzę, bo u nas projekty cienko przędą. Dlatego też trzeba by było
oprzeć się na specjalistach z poszczególnych dziedzin.

Potrzebne jest miejsce, gdzie będą prezentowane informacje ogólne i
posegregowane tematycznie. Wikiprojekt? Przestrzeń Wikipedia:?
Wszystko jedno.

Miło by było, gdyby boty agregowały dane do statystyk. W takim
przypadku można pomyśleć o osobnej stronie, gdzie można by było
posortować sobie odpowiednio dane (np. osoba znająca się na
informatyce by chciała poszukać artykułów ze swojej dziedziny, którym
niewiele brakuje do medalu, a chciałaby w tym dopomóc), bez potrzeby
generowania niepotrzebnej treści, ale to niewielki problem.

Quality assessment nie zajmuje dużo czasu - można to robić przy okazji
wprowadzania drobnych zmian, a taka ocena przydaje się przynajmniej w
kilku miejscach - jak wspomniano w tym wątku, do wybierania artykułów
do nagrania na płyty, wersji drukowanych, do szybkiego stwierdzenia
czy artykuły z danej grupy (np. Nobliści) nadają się do zamieszczenia
w publikacji zbiorczej czy może jakiemuś elementowi sporo brakuje, do
kierowania pracą... Potencjalnych zastosowań jest masa.

Co Wy na to?

--
Pozdrowienia,
 Leszek 'Leafnode' Krupiński