[Wikipl-l] Znaczniki

Piotr PMG Gackowski pmgpmg w wp.pl
Czw, 12 Lip 2007, 11:20:14 UTC

>Jeżeli chcesz zabronić to nie powinieneś o tym pisać na tej samej stronie w
>której informujesz jak coś robić. Gdy przyjdzie co do czego, człowiek coś
>pamięta... i to wykorzystuje, nie zwracając uwagi na zakazy/nakazy...

Wyobraź sobie, że projektujesz wnętrze restauracji. W restauracji będziemy
serwować steki. Ponieważ będziemy serwować steki, prawdopodobnie będziemy
używać noży do steków. Skoro będziemy używać noży do steków, ludzie mogą się
pchać nożem. Z tego właśnie powodu musimy ustawić płoty dookoła stołów.
Potrzebujemy też klatek, aby ludzie mogli się ochronić przed sobą nawzajem,
bo Bóg jeden wie co mogliby tam zrobić, siedząc przy stole z nożami.

To nie jest dobry pomysł. To nie jest dobry sposób na zaprojektowanie
restauracji, to nie jest dobry sposób na życie w jakiejkolwiek społeczności.
Społeczność oparta na braku zaufania stanie się w końcu społecznością
niepohamowaną i pozbawioną zaufania. Normalnie nie zastanawiamy się nawet,
czy mamy usiąść obok kogoś trzymającego nóż do steków, bo im ufamy. I tak,
czasami ludzie szaleją w restauracjach i potrafią zadźgać się nawzajem
nożami do steków. Ale i tak wytrzymujemy, bo lubimy wspólnotę ludzką i
całkiem miłym uczuciem jest fakt, że mogę usiąść w pokoju i nie martwić się
o to, że ktoś mnie zadźga, nie dlatego, że chroni mnie klatka, tylko
dlatego, że są to dobrzy ludzie.

Więc na Wikipedii konsekwetnie tworzymy filozofię, aby stosować jak
najłagodniejsze zabezpieczenia. Staramy się nie pozbawiać możliwości edycji,
chyba że jest to nieuniknione.

Wyobraż sobie, że projektujesz stronę pomocy. Na stronie będziesz opisywał
znaczniki ...