[Wikipl-l] Jeszcze o Radzie Powierniczej Wikimedia

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Śro, 4 Lip 2007, 22:11:43 UTC

Może aby wyklarować trochę co właściwie ta Rada robi, ciekawie będzie
przetłumaczyć urywki trzech tekstów Tima Shella, który on napisał na
"odchodne":

----
http://www.timshell.com/wikipedia/whyboard.html

Po co jest Rada?

Głównym powodem istnienia Rady jest to, aby stan Floryda wiedział kogo
wsadzić do więzienia w przypadku gdyby Fundacja złamała prawo.

Rada nie została stworzona z myślą o tym, aby to było najlepsze ciało
zarządzające Fundacją. Została stworzona, gdyż gdy tworzyliśmy
Fundację, stan Floryda poinformował nas, że jest to wymagane przez
prawo.

Bez tego wymogu, Fundacja prawdopodobnie zaadaptowałaby jakąś inną
formę zarządzania, taką która jest bardziej zgodna z naturą projektów
Wikimedia i społeczności które ją tworzą.

Pierwszym i podstawowym zadaniem Rady jest zapewnianie zgodności
działań prowadzonych przez Fundacja z prawem.

Drugim priorytetem Rady, być może, powinno być tworzenie w praktyce,
systemu zarządzania Fundacją, która zapewne powstałby wcześniej, gdyby
nie to, że istnienie Rady zostało prawnie wymuszone.

Oznacza to tworzenie bardzo płaskiej struktury władzy, z procesem
podejmowania decyzji stale kontrolowanym przez społeczność przez
proces budowania konsensusu i ustalania norm społecznych. Jeśli proces
podejmowania decyzji musi być centralizowany, mogłoby się to odbywać
poprzez tworzenie ciał podejmujących poszczególne decyzje (komitetów,
być może oddziałów lokalnych), z ograniczonym zakresem władzy.

Możemy nazywać to "zarządzaniem przez społeczność pod nadzorem Rady".

----
http://www.timshell.com/wikipedia/boarddo.html

Czym Rada powinna się zajmować?

Proces podejmowania decyzji na poziomie Rady powinien być z natury
strategiczny. Podstawową funkcją Rady powinno być decydowanie o
strategii, komunikowanie decyzji strategicznych innym ciałom
decyzyjnym i nadzorowanie tych ciał pod kątem zgodności ich działań z
założoną strategią globalną.

[...]

Każdy członek Rady, każdego komitetu, każdego oddziału lokalnego i
innych ciał decyzyjnych, powinni być w stanie dać przekonującą
odpowiedź na pytania w rodzaju "Jaka jest moja rola i jak to się ma do
długofalowych celów strategicznych Fundacji?"

----
http://www.timshell.com/wikipedia/notetoboard.html

Może was zdziwić, gdy się dowiecie, że ja nigdy nie chciałem być
członkiem Rady. W istocie, jestem podejrzliwy wobec każdego, kto
chciałby być członkiem Rady. Bycie członkiem Rady to bolesne
przeżycie. Oznacza to wiele zobowiązań i obowiązków i konieczność
poświęcenie ogromnej ilości czasu, w zamian nie otrzymując w zasadzie
nic.

Ludzie, którzy "za bardzo" chcą być w Radzie zaliczają się do "chorych
na władzę", poszukiwaczy prestiżu i innych tego typu grup ludzi o
rozchwianej psychice. Nie są oni prawdopodobnie idealnymi kandydatami.
Dużo lepiej byłoby poszukać ludzi, którzy są gotowi ewentualnie
służyć, niż tych którzy tego za bardzo chcą.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl