[Wikipl-l] licencja PD

Piotr "Derbeth" Kubowicz derbeth w wp.pl
Pią, 18 Sie 2006, 08:04:40 UTC

Dnia Fri, 18 Aug 2006 08:32:17 +0200, Bartek Szumski napisał(a):

> Czyli te na licencji Creative Commons mog± byæ u¿yte w Wikipedii ??
>
> Niech mi kto¶ prosto udzieli odpowiedzi - tak tylko te które ..., lub nie
> wszystkie nie. :)

Ok, będzie w miarę możliwości prosto :)

Weźmy dwa przykłady z dzisiejszych "fotek dnia":
http://flickr.com/photos/bandtpaparazzi/218278778/
http://flickr.com/photos/99243474@N00/218278766/

W pierwszym mamy ikonkę (c) i napis "All rights reserved" - czyli z fotografią nie można zrobić nic.
W drugim mamy ikonkę (cc) [czyli Creative Commons] i napis "Some rights reserved" - czyli _być może_ zdjęcie można użyć. Klikamy na ikonkę (cc) i dostajemy stronę (powinna być po polsku) z opisem licencji. Jeśli tylko w warunkach nie ma "Użycie niekomercyjne" to fotkę można użyć. W tym przypadku jest "użycie niekomercyjne", czyli fotka jest dla nas zupełnie nieprzydatna.

W każdym razie - ładując zdjęcie na Wikipedię (ale najlepiej na Commons) musisz podać autora (koniecznie), najlepiej link do oryginału na Flickrze (żeby inni mogli sprawdzić, że licencja jest naprawdę taka jaką podałeś) i podać licencję. Z licencją jest ten problem, że trzeba zwrócić uwagę na wersję - w tamtym przypadku była to 2.0 a my w liście rozwijanej przy ładowaniu pliku mamy domyślnie 2.5. Dlatego też najlepiej wejść na stronę: http://pl.wikipedia.org/wiki/WP:OLG#Licencje_Creative_Commons i wpisać odpowiedni szablon ręcznie.

Pozdrawiam,
--
Piotr 'Derbeth' Kubowicz
Jabber id: derbeth w jabber.wp.pl