[Wikipl-l] blog redaktora - o Wikipedii

Aegis Maelstrom sandbox w o2.pl
Pon, 3 Kwi 2006, 10:30:21 UTC

> Moim zdaniem nie tedy droga. Dla mnie nie ma zadnego znaczenia
> ile ktos ma lat, tylko jego edycje - moze jest akurat pierunsko zdolny?
> Dla porownania opieke nad stabilna galezia Linuksa (czyli juz cholernie
> odpowiedzialna dzialke) dostal swego czasu 18-latek.

Ba, wystarczy przeczytać profile developerów MediaWiki na SourceForge'u... :)

Co do banów - wydawało mi się, że jest ich wystarczająco wiele. Osobiście większą uwagę przykładałbym do edukacji nowych, jeśli ban/skasowanie to wyjaśnienie, a często i wystarczyłyby wskazówki co poprawić - lub zrobienie tego samemu. To męczące, ale co pewien czas warto. Kasować i ekować jest łatwo ale to co najwyżej zniechęci.

Co do komitetu powitalnego - faktycznie, przydałyby się większa rozwaga, a nie "wiódł ślepy kulawego". :)

Zaś co do WikiRPG - dość mocno powiedziane. :) Dla mnie, o czym już pisałem Przykucie, największym tu problemem jest olbrzymia strata czasu i energii wydatkowanej na weryfikację, liczenie punktów itp.

To nie na takim modelu oparta jest Wikipedia i nie tak osiągnięto dotychczasowe sukcesy. Model Wikipedii: raczej dużo chaotycznych drobnych zmian, z w miarę częstymi nowymi "dużymi kawałkami" mięska - haseł, oraz dość żywiołową koordynacją wszystkiego - ma swoje wady. Część jest poprawiana na bieżąco przez facylitację i koordynację w ramach różnych stron, projektów, komunikatorów itd. i stała się częścią systemu.

Część wad pozostaje: z nade wszystkim wciąż niskim zaufaniem do jakości zwłąszcza dużej liczby haseł oraz bardzo nierównomiernym, pełnym dziur rozwojem Wiki. Te dwie sprawy zresztą się zazębiają, także dlatego, że " *if* there are enough eyeballs, all bugs are shallow ". W opuszczonych poletkach piszących i weryfikujących jest bardzo niewielu.

Z tego względu, moim skromnym zdaniem, jeśli chcemy wprowadzać ciała obce do modelu Wikipedii, to mniej WikiRPG (te masowe drobne edycje, portale etc. i tak w końcu powstaną, WIkipedia to jest "bazar"), więcej Wikicoachingu (do którego chciał zmierzać Przykuta), a nade wszystko inicjatywy wypełniające luki w modelu Wikipedii.
Wydaje mi się, że niemiecka "Ofensywa Jakości" jest dobrym pomysłem. Wspólna metodyczna praca nad jakimś działem/działami z budową sieci haseł, kategorii, możliwym doprowadzeniem czegoś "na medal" i silną kontrolą jakości mogłaby wnieść coś dobrego.

Pozdrawiam,
a.m.