[Wikipl-l] Re: tabelki nawigacyjne

Przemysław Zubrycki zubrycki1 w wp.pl
Pon, 22 Lis 2004, 11:04:43 UTC

<A co powiecie na taką tabelkę jak ta, którą dodałem do
<http://pl.wikipedia.org/wiki/Henryk_I_Brodaty plus tabelki nawigacyjne
<w dotychczasowej formie na dole strony?

<Ausir

Graficznie to wygląda nawet całkiem całkiem, tylko kilka uwag nad sensem
tego zabiegu.

1. Informacje są powielane nie wiadomo po co na początku i na końcu strony,
co akurat przy Brodatym tak źle nie wygląda ale np. przy władcy o którym
jest pięć zdań będzie już o wiele gorzej. Tak więc albo tabelki na początku
albo na końcu.

2. Taka tabelka na początku powiela informacje zawarte w nagłówku, niekiety
też w treści artykułu, tak więc niekiedy z datą urodzenia będzie ,mieli
doczynienia trzy razy, a co najmniej dwa. Dodatkowo przy wielu książętach
nie znamy miejsca urodzenia czy śmierci. Jeśli to już zamieścimy jednak (lub
z adnatacja że nieznane jes to miejsce). To w czym to jest ważniejsze od
informacji o małżonkach władcy, o jego potomstwu rodzicach, miejscu
pochowania, tak więc tabelka rozrasta się do gigantycznych rozmiarów, w
niektórych zaś przypadkach taka tabelka mogła by spokojnie zastąpić całe
hasło zwłaszcza w przypadkach Piastowiczów po o których niewiele wiadomo,
choćby o tych co się teraz zajmuję tj. opolskich.

3. Wreszcie akurat jak jesteśmy przy władcy dzielnicowym jest dodatkowy
problem. Przy takim Henryku tych odnośników dotyczącących
poprzednik/następca powinno być więcej conajmniej jeszcze powinno znaleźć
się : książę wielkopolski (już bardziej poznański ale tak się Henryk nigdy
nie tytułował) - poprzednik Władysław Odonic ?? (jak poprzednik skoro
przeżył Brodatego i był jeszcze 1239 roku księciem gnieźnieńskim, choć nosił
się także jako książę wielkopolski) - następca Henryk II Pobożny. Tutaj
jeszcze taki galimatias jest ograniczony później jest jeszcze gorzej tytuły
książęce się mnożą jak komary latem, a nie zawsze by było zgodnie z prawdą
historyczną wystarczy podać najważniejszy, abstrahując od tego który to jest
ten  najważniejszy.

Wiem trochę chyba namieszałem. Wbrew zdaniu Bena mam jednak gdzieś takiego
czytelnika który na stronie takiego Henia pojawi się tylko dlatego żeby
przejść do jego następcy nie próbując się dowiedzieć nic o jego poprzedniku.
Znaczy to że raczej wogóle nie zainteresowany tymi biogramami. (notabene w
tworzonych przeze mnie biogramikach Piastów są zwykle dodatkowe określenia
co się stało z księstwem, dzielnicą po śmierci takiego, czy takiego władcy,
a więc na dobrą sprawą tabelki są dodakowym tylko ułatwienieniem dla
leniuchów protegowanych przez Bena)

Tak więc uważam że Kartagin... pfu tabelki winny być na dole.

Zuber