[Wikipl-l] Re: tabelki nawigacyjne

PiotrB. ppqq w op.pl
Nie, 21 Lis 2004, 21:18:48 UTC

Dnia 21 listopada 2004, Paweł w <282799957.20041121005618 w lexx.eu.org> napisał:

> A co powiecie na taką tabelkę jak ta, którą dodałem do
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Henryk_I_Brodaty

ja tylko z technicznego punktu widzenia:
- niektóre dane umieściłeś nieprawidłowo (dwa razy masz "Następca na
  tronie:" i niewiadomo jakiego tronu to dotyczy)
- jak dla mnie za bardzo rozdrobniłeś (np. data i miejsce urodzenia)
  (no ale to kwestia ustaleń).

Ja bym proponował w ten sposób:

{| class="TabelaKsiazetaPolscy" id="HenrykIBrodaty"
|+ Książęta polscy: Henryk I Brodaty
|-
|colspan=2|[[Grafika:Henryk_Brodaty.jpg|200px|Henryk Brodaty na rysunku Jana Matejki]]
|-
!Narodziny:
|[[1165]]/[[1170]] [[Głogów]]
|-
!Panowanie:
|Książę śląski (wrocławski) [[1201]] - [[1238]], książę krakowski [[1232]] - [[1238]]
|-
!Śmierć:
|[[19 marca]] [[1238]] [[Krosno Odrzańskie]]
|-
!Inne dane:
|inne dane
|}

Tak skonstruowana tabelka nawet wyjęta z kontekstu tej strony jest
czytelna. Będzie zrozumiała nawet dla osoby niewidomej używającej
przeglądarki dźwiękowej. No i nadaje się na szablon.
+ czytelna dla maszyn np. łatwo zrobić automat, który np. 'sklei'
wszystkie tabelki o class="TabelaKsiazetaPolscy" w jedną (forma
poczetu królów) lub inny, który np. będzie pobierał te dane z tabelek
i zapisywał je w jakimś WikiData.

> plus tabelki nawigacyjne w dotychczasowej formie na dole strony?

Tu zupełnie źle. Nie nadałeś im nawet tytułów. Bardziej dezorientują
niż pomagają. Mniej więcej prawidłowo byłoby tak:

== Umiejscowienie pośród panujących (czy inny bardziej adekwatny tytuł) ==

{|
|+ Henryk I Brodaty: Umiejscowienie pośród władców polski
|-
!Poprzednik:
!Okres panowania
!Następca:
|-
|[[Konrad I Mazowiecki]]
|1232 - 1238
|[[Henryk II Pobożny]]
|}

{|
|+ Henryk I Brodaty: Umiejscowienie pośród książąt śląskich
|-
!Poprzednik:
!Okres panowania
!Następca:
|-
|[[Bolesław I Wysoki]]
|1201 - 1238
|[[Henryk II Pobożny]]
|}

W ten sposób informacje te są czytelne, przejrzyste.
A może w formie listy? np.:

== Umiejscowienie pośród panujących  ==
=== [[Władcy polski]] (1232 - 1238) ===
* poprzednik: [[Konrad I Mazowiecki]]
* '''[[Henryk I Brodaty]]'''
* następca: [[Henryk II Pobożny]]
=== [[Książęta śląscy]] (wrocławscy) (1201 - 1238) ===
* poprzednik: [[Bolesław I Wysoki]]
* '''[[Henryk I Brodaty]]'''
* następca: [[Henryk II Pobożny]]

chyba lepsze te tabelki ale to nie ważne, ponieważ jeśli szablon
będzie dobrze zrobiony i użyty, to bez problemu będzie można
zastosować tę lub inną konstrukcję zmieniając tylko szablon.

Szablon (np. Szablon:TabelkaKrolowieUmiejscowienie) tej pierwszej
powinien wyglądać np. tak:

{|
|+ {{{krol}}}: Umiejscowienie pośród królów polski
|-
!Poprzednik:
!Okres panowania
!Następca:
|-
|[[{{{poprzednik}}}]]
|{{{okrespanowania}}}
|[[{{{nastepca}}}]]
|}

a na stronie np. Henryk_I_Brodaty MZ powinien być użyty np. tak:

{{msg:TabelkaKrolowieUmiejscowienie|
|krol=Henryk I Brodaty
|poprzednik=Konrad I Mazowiecki
|nastepca=Henryk II Pobożny
|okrespanowania=1232 - 1238
}}

W ten sposób w docelowym artykule podane są tylko czyste dane, więc
łatwe do eksportu na inne formaty (np. XML), a szablon znajduje się w
jednym miejscu, więc łatwo go zmienić lub zmodyfikować.

Formatowanie najlepiej umieścić w plikach CSS.

I tu pytanie do technicznych: Może warto by ustalić kilka tego typu
dodatkowych zasad/zaleceń konstruowania artykułów, wstawiania
szablonów? Sprzyjałoby to dostępności, użyteczności Wikipedii dla jak
największej liczby osób (co chyba jest jednym z celów projektu), a i
przeniesienie danych na papier i inne nośniki byłoby dużo łatwiejsze.

--
PiotrB.