[Wikipl-l] Dlaczego mirror jest wyżej od Wikipedii

Marcin Sochacki wanted w gnu.univ.gda.pl
Wto, 16 Lis 2004, 21:46:12 UTC

On Tue, Nov 16, 2004 at 04:22:49PM +0100, Krzysztof P. Jasiutowicz wrote:
> Pytanie do osób znających szczegóły rankingu Google
> dlaczego w Google'u
> Pisząc frazę ("Franciszek Zabłocki" 1752)
> Wikipedia jest niżej niż niedawno powstały mirror ?
>
> Jest to zjawisko, które zauważyłem już kilka razy.

System punktacji Googla (PageRank) jest dość skomplikowany i (jak każdy
system automatyczny) jest przewidywalny.

W tym wypadku i tak wyniki są bardzo zbliżone, jeden za drugim, co
sugeruje że ich PageRank jest identyczny albo różni się niewiele, a o
kolejności zadecydował los. Świadczy to też o tym, że algorytm Google
nie wspiera w żaden sposób stron pochodzących z domeny wikipedia.org --
muszą one walczyć treścią tak jak inni. Są pewne tricki, którymi
cwaniacy wprowadzają Googla w maliny i uzyskują wysokie pozycje (np.
akcja "kretyn"). Na tym niestety zarabiają kopierzy Wikipedii. Wydaje mi
się, że jeśli Fundacja nie ma w tym względzie przebicia do Googla (bo
nie wierzę, że nie próbowali ich przekonać, aby algorytm preferował
oryginalne linki z Wikipedii), to nasza siła przebicia jest żadna.

Co do Fanzinu, to nie wierzę w hipotezę przekupienia Googla (byliby
wówczas na pierwszych miejscach, poza tym są na to za mali). Zastanawiam
się jednak nad inną kwestią -- czy jest zgodne z licencją nazywanie
kopii "Wikipedią", tak jak jest to na http://www.fanzine.pl/wikipedia/ ?
Nagłówek i tytuł strony nie wskazują w żaden sposób, że jest to
kopia Wikipedii, dopiero w tekście znajdujemy.

Wanted