[Wikipl-l] Nazisci i kategorie

PIBWL derela w polbox.com
Wto, 9 Lis 2004, 23:50:31 UTC

> nazi ci to chyba anglicyzm, hitlerowcy jest do   jednoznaczne i nie
> wiem dlaczego ta zmiana.

Z opoznieniem: jak pisalem na stronie dyskusji kategorii (czy ktos ja
juz usunal?), "nazisci" to raczej nie jest anglicyzm, bo oznacza to
po prostu czlonkow / dzialaczy / ew. sympatykow partii nazistowskiej,
czyli NSDAP i jest dosc precyzyjne, zwiazane z przynaleznoscia lub
przekonaniami politycznymi (tylko pytanie: czy von Brauna zaliczyc do
nazistow?).
 Natomiast "hitlerowcy" oznacza ludzi Hitlera, czy sympatykow Hitlera
- w sumie nie wiadomo kogo i wg jakich kryteriow. U nas hitlerowcami
okreslalo sie tez powszechnie w literaturze powojennej zwyklych
zolnierzy WH (zamiennie z "faszysci", co jest zupelna pomylka, biorac
pod uwage ten termin w scislym znaczeniu). Czy von Staufenberg byl
wobec tego hitlerowcem?

> Zmiana na "polscy powsta cy" to dobry pomys .
> Nie wiem czy nie rozbija  na poszczególne powstania
> "listopadowe", "styczniowe", "warszawskie"

To moze pozniej, jak sie zagesci? Zwlaszcza, ze jeszcze jest kilka
powstan ;-)

Przy okazji: chyba potrzebujemy kategorii na dzialaczy harcerstwa
(chyba, ze juz jest?) - ale jak ja nazwac?

Pozdrawiam,
Michal Derela - Pibwl

http://pibwl.republika.pl