Re: [Wikipl-l] tabela władców

Olaf Matyja olaf w ipipan.waw.pl
Śro, 21 Sty 2004, 13:20:58 UTC

Zmeniłem zgodnie z PWN. Teraz powinno być w miarę dobrze, choć niezgodnie z
[[Cesarze Rzymscy]]

>nie "Makrin", tylko "Makrynus".
tak

>Założę się też, że nie "Didus Julianus", tylko "Didius ..." ;)
Didiusz Julianus

>"Tytus Flawiusz" nazywany jest po prostu "Tytus" (aczkolwiek to jest imię).
tak

>"Antonin Pius"  > "Antoninus Pius".
tak

> "Sewer Aleksander" > "Aleksander Sewer" (tak jak "Septymiusz Sewer"). Itd.
itp.
a w PWN jest Sewer Aleksander, więc zostawiłem.

>2) wypadałoby jakoś rozwiązać kwestię władców panujących jednocześnie (tj.
>zarówno "zastępców" panującego cesarza, jak i uzurpatorów). Nie mam w tej
>chwili pod ręką żadnej książki, ale coś mi się wydaje, że taki np. "Aelius"
>(po polsku "Eliusz"), którego podajesz po Hadrianie, nigdy na tronie nie
>siedział, był następcą tronu jedynie, ale zszedł przed zgonem Hadriana.
>Jeśli tak, to miejsce na liście mu się nie należy.
już go nie ma

>"Lucjusz Werus" też nie jest następcą Marka Aureliusza, tylko współwładcą
albo zgoła następcą tronu
>tylko.
No i będzie współwładcą, bo daty ich panowania nachodzą na siebie.
Będą w tabelce jeden pod drugim.

>No i jak zwykle jest problem, czy Cezara uznawać za cesarza, czy nie ;)
W PWN go nie zaliczają do cesarzy, ale z drugiej strony co z nim zrobić ?
Jaki mu przypisać tytuł ?

Olaf