[Wikipl-l] Pytania historyczne i techniczne

Olaf Matyja olaf w ipipan.waw.pl
Pon, 5 Sty 2004, 18:55:32 UTC

Kończę kod bota do reformy kalendarza. (Inna rzecz, że nie wiem czy zdążę do
środy, a jak nie zdążę, to się jeszcze o dwa tygodnie przedłuży.) Przy tej
okazji powstało kilka pytań, w większości natury historycznej, na które
powinienem wymyślić odpowiedzi, zanim go uruchomię. Może ktoś z Was je
przypadkiem zna.

* Czy ktoś wie kiedy wypada Wielkanoc? Tak, wiem, że w pierwszą niedzielę po
pierwszej pełni księżyca wypadającej w dniu lub po dniu 21 III. Ale czy ta
niedziela zawsze liczyła się od północy czy raczej od wschodu słońca ?
Innymi słowy jeśli astronomiczna pełnia wypada o 1 w nocy z sobotę na
niedzielę, to czy to już jest niedziela po pełni, czy nie ?
Dla kalendarza gregoriańskiego mam algorytm Gaussa, ale dla juliańskiego
musiałbym to sam wyznaczać, a dopóki nie jestem pewien szczegółów, świąt
ruchomych przed 1582 rokiem nie zrobię, pomimo że z dwoma wyjątkami były
obchodzone od I wieku n.e., a algorytm był ten sam od Soboru Nicejskiego.

* Czy da się robić interwiki do walońskiej wersji wikipedii
(wikipedia.walon.org) ?  Jest ona wymieniona na
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Multilingual_coordination obok innych
wikipedii z Wikimedia Fundation, ale wygląda mi na to, że chyba jest na
oddzielnym serwerze ?

* Jak sądzicie, co zrobić z rządem na emigracji w tabelkach władców, jakie
chcę umieścić przy każdym roku ? Umieszczać wszystkich prezydentów na
emigracji aż do końca istnienia tych instytucji, nawet kiedy kłóciły się
wewnętrznie i straciły wszelkie znaczenie, czy tylko do powstania władzy
komuny w kraju i uznania jej przez zagranicę ?

* Jak przetłumaczyć imiona następujących władców hiszpańskich:
- Charles II, "the Bewitched" (Karol II Zaczarowany albo Oczarowany ?).
- Ferdinand VII "the wished one"

* Czy rzeczywiście nazwy stron tworzymy tak: [[Papież św. Gelazjusz I]] ?
Trochę to dziwnie wygląda. Poza tym na stronie [[Poczet papieży]] mamy
[[Papież bł. Benedykt XI]] ale przy wszystkich innych błogosławionych w
linkach to "bł." obcięto. To chyba niekonsekwencja. W angielskiej wikipedii
wszystkie tytuły św. i bł. w tych artykułach odcięto, i chyba tak lepiej
wygląda.

* Encyklopedia 13-tomowa PWN dzieli papieży podczas Wielkiej Schizmy na
rzymskich, soborowych i awiniońskich, no i wszystkich uznaje za papieży a
nie antypapieży. My mamy tylko papieży rzymskich i antypapieży awiniońskich.
Czyli w tym miejscu PWN się myli ?

* Jeśli chodzi o cesarzy rzymskich, PWN pod hasłem "Rzym starożytny" podaje
ich znacznie więcej i nie wszystkie imiona się zgadzają.

* Niektóre wikipedie mają kalendarium zrobione porządnie (mają każdy rok z
jakiegoś ustalonego z góry przedziału), ale niektóre są bardzo
bałaganiarskie (w chińskiej bywają nawet lata przed naszą erą, ale nie ma
np. 1982 roku). W związku z tym w takich przypadkach mogę do wyboru:
a) wprowadzać interwiki z przedziałów lat, dla których jestem pewien że w
danej wikipedii odnośne strony istnieją, usuwając wszelkie inne interwiki.
Wówczas jesteśmy pewni, że nie ma żadnych błędnych przekierowań.
b) wprowadzać nowe interwiki, ale stare zostawiać nie usuwając lecz tyko
sortując. Wówczas nie usuwamy istniejących przekierowań, ale i nie usuwamy
ewidentnie błędnych - gdzieś w polskiej wikipedii widziałem na przykład
przekierowanie do zupełnie innego roku.
c) wprowadzać w niektórych przypadkach na zapas interwiki, także np. do
wielu nieistniejących chińskich stron.
Które rozwiązanie radzicie wybrać ?

* Od kiedy zaczynać kalendarium ? 500 p.n.e. ? 400 p.n.e. ?

Przy okazji, może kogoś zainteresuje, jak dalece rozwinięte jest kalendarium
w poszczególnych wikipediach. Podane są najdłuższe przedziały wokół roku
2003, dla których istnieją wszystkie strony lat. Minus oznacza brak
kalendarium.
pl 800-2010
af 1570-2037
en 499 p.n.e.-2049