[Wikipl-l] Re: Drobne hasla

GEMMA studio w gemma.edu.pl
Pią, 28 Mar 2003, 14:33:36 UTC

From: "Pawel Wajda" <pawelwajda w rogers.com>
> Tworzymy encyklopedie albo nie. W encyklopedi kazde pojecie ma swoje
haslo,
> nawet drobne. Jesli ktos chce napisac podrecznik teorii muzyki on-line to
> prosze grupowac drobne hasla w wielkie.

Nie, drogi Jonaszu.  Mam wlasnie przed soba istny bialy kruk - prawie 3000
stronicowa Encyklopedia wiedzy o ksiazce (1971) - ksiazka branzowa pisana
przez specjalistow od ksiazek dla rownych im czytelnikow - profesjonalizm do
kwadratu. Otoz jest tam masa odnosnikow (typu HASLO-patrz: Haslo) - sam
temat "papier" zajmuje kilkanascie stron i zostalo w koncu z niego
wydzielone papernictwo - bo juz nie wypadalo ciagnac jednego hasla przez
kilka skladek papieru. I takich ogromniastych hasel jest wiecej. Pokretnie
podam ulubiona parafraze Tawa - z ktora sie tym razem zgodze: Encyklopedia
to nie "slownik". Encyklopedia jest kompedium wiedzy o rzeczach a nie ich
lista. Lista jest charakterystyczna tylko dla szczegolowych slownikow.

> Bede bronil tez podzialu "notka biograficzna" i "bigroafia". Ta druga moze
> niektórych przypadkach byc olbrzymia. Jak kogos interesuje tylko
> powierzchowna wiedza czyta notke, by poglebic wiedze udaje sie do pelnej
> biografi. Podobnie z dyskografia. Ok. jezli mamy mamy grupe która nagrala
20
> albumów. Sprobujcie jednak umiescic w notce biograficznej katalog Mozarta
> lub Szopena.

Wszystko powinno być wyposrodkowane - jeli artykul jest malej objetosci to
nie ma sensu dzielic

Beno/GEMMA