Odp: Re: Odp: Re: [Wikipl-l] zbrojne organizacje - przeginasz Taw

Wojciech Pastuszka silthor w wp.pl
Nie, 16 Mar 2003, 11:00:47 UTC

Dnia 16-03-2003 o godz. 11:18 Tomasz Wegrzanowski napisał(a):
> [...]
dla mnie
ludzkości"

> czy to naprawde tylko mi sie wydaje ze nazwa 'organizacja
> niepodleglosciowa' jest okresleniem scislym i neutralnym ?
> "organizacja, ktora chce niepodleglosci jakiegos obszaru i
> stara sie osiagnac ten cel jakimis tam metodami".
> nie wiem dlaczego ma to byc w jakis sposob okreslenie pozytywne

Wygląda na to, że tylko Tobie. Dla wielu jest to określenie
silnie pozytywne, a więc nieneutralne. Tak jak Tobię niepodoba
się termin terroryzm, bo jest często używany. Tak mi się
niepodoba określanie ich niepodległosciowymi, gdyż taki termin
na określenie organizacji stosujących terror widziałem
najczęściej w książkach wydawanych w PRL-u. Zbrojnie o
niepodległość walczyli również po wojnie Bośniacy, Serbowie,
Chorwaci, walczą o nią Karenowie w Birmie, walczyli partyzanci w
Namibii, Algierze, Angoli, Mozambiku, Erytrei, Tybetańczycy,
Tuaregowie, wiele ugrupowań Khmerskich, bojownicy z Aceh, Timoru
Wschodniego, Irianu Zachodniego, wietnamscy komuniści z
Francuzami, Kurdowie w Iraku - ciężko spotkać ich wszystkich na
jednej liście z IRA, ETA, FARC, Hamasem, itd.

> czy ETA, IRA albo Hamas nie sa organizacjami
niepodleglosciowymi ?

podobieństwa,

> Roznica sa oczywiscie cele - taka IRA czy Hamas chca cos
osiagnac
> i po osiagnieciu tego celu (jesli to nastapi) zamierzaja
porzucic te
> metody. No i stosuja je w raczej ukierunkowany sposob -
> ataki sa dokonywane na ludzi w ten czy inny sposob zwiazanych
> z okupantem (chocby ten zwiazek byc dosc odlegly).
> To jest chyba jasne. Nie bardzo mozna powiedziec cos takiego
> o Najwyzszej Prawdzie - zamach w metrze w Tokyo nie mial
> na celu osiagniecie zadnych celow politycznych czy innych
> i nie byl skierowany przeciw zadnej konkretnej grupie.

Kwestia oceny zjawiska terroryzmu, ja patrzę na środki, a nie na
cele. Ciekaw jestem jak zakwalifikujesz Najwyższą Prawdę
(organizacje religijne???).

wyśmiałeś

> a niby co to zmienia ? uznawane przez kogo ?

Przez znaczną część opinii publicznej, całą masę rządów, autorów
literatury fachowej, autorów całej masy stron internetowych
poświęconych terroryzmowi, itd.

Silthor

Super konkurs dla studentów! 60 praktyk do wygrania! III edycja
"Wirtualnie grasz - praktykę masz" < http://konkurs.wp.pl/praktyka/ >