[Wikipl-l] do Tawa

Youandme wikipedia w wp.pl
Nie, 2 Mar 2003, 00:24:12 UTC

On 2 Mar 2003 at 0:16, GEMMA wrote:

> Ale uparty jeste . Obie formy s  dowolne
>
> 4. i 4-tym
>
> problem jest w has ach zawieraj cych form
>
> 4tym (bez dywiza)
>
> a tych jest pe now kalendarium i TRZEBA to zmienia  przy okazji uzupe
> nie . Widz ,  e forma z kropk  si  tu nie przyjmie - trudno. :-) Pami
> tajmy jednak o poprawianiu kalendarium.

Z poradni jezykowej PWN http://slowniki.pwn.pl/poradnia/
(zeby znalezc ponizszy Q&A trzeba wpisac "porzadkowy"
do poradniowej wyszukiwarki):

zapis cyfrowy liczebnikow porzadkowych

Witam,
Mam pytanie dotyczace pisowni i odmiany liczebnikow porzadkowych. Czy poprawny
jest zapis: w latach 80-tych, na miejscu 1-ym, 3-go maja? Czy tez liczby i cyfry
zapisuje sie bez koncowek, w takim wypadku czy z kropka: 3. maja, czy bez: 3
maja, w rozdziale 4?

Dziekuje i pozdrawiam. MN.

Kropka po liczbie jest sygnalem, ze liczebnik jest porzadkowy, tzn. odpowiada na
pytanie: ktory?, a nie ile? Kropki mozna jednak nie stawiac, jesli z kontekstu
wynika, ze dana liczba nie oznacza liczebnika glownego. Zwyczajowo pisze sie
wiec np. 3 maja i w rozdziale 4 - bez kropek. Zapis 3-go maja jest niepoprawny,
podobnie jak w latach 80-tych (mozna za to napisac w latach 80. - z kropka).
— Miroslaw Banko