[WikimediaSE-L] Hur blir man en aktiv medlem i Wikimedia SE?

Anders Wennersten anders.wennersten at bonetmail.com
Sön Dec 16 20:32:46 UTC 2007

Jag ser inte att det förekommer någon avvikelse från någon av oss från det syfte jag nog tror vi alla är överens om:
"Föreningen skall verka för att göra kunskap fritt tillgänglig för alla människor, särskilt genom att stödja Wikimedia Foundations projekt. Föreningen skall även verka för att sprida kunskap om dessa projekt, främja användande av dem, samt stötta för sådana projekt väsentlig teknik"

"Sprida kunskap" har vi gjort genom deltagande på mässor och kommer fortsätta med det. Alla vi medlemmar vare sig i styrelse eller ej gör väl också vårt bästa att informera kollegor och vänner och andra vi träffar på om projekten.

"Stödja projekten och främja användning av dem" är det vi nu är på väg göra mer av. I detta fall gäller det naturligtvis alla projekten för alla de språk som kan vara av intresse för de i som är användare i Svergie. Här har vi just nu olika lösa trådar vi diskuterar för att successivt bli klarare i denna del vad vi konkret skall göra. Om Lars agerar för att förstarka Wiktionary med ett seminarie och wikisouce genom samarbete med projekt runeberg ligger väl detta helt i detta område. Om du habj kan hjälpa till få fler samespråkiga aktiva på samespråk Wikiperdia är väl det på samma sätt utmärkt. Men bland dessa aktiviteter mot olika wikiprojekt och språkutgåvor så anser jag i alla fall vi även bör främja använding av sv:wikipedia, inte för att gå ut över stöd och främjande av de andra projekten och språken utan parallellt. Sedan måste vi hitta hur vi kan åstadkomma detta med begränsade resurser och vilka som är bäst skickade att hjälpa till. Det är knappast så att vi som sitter i styrelsen vet eller kan saker bäst utan alla vi medlemmar behöver hjälpas åt inom detta område

"Stötta för sådana projekt väsentlig teknik". Här tycker jag tex mediawiki är intressant. men än mer gäller här att hitta former som gör att det inte är vi personer som sitter i styreslen som är nyckelpersonerna för att utföra detta operativa teknikstöd utan vi måste hitta andra modeller eventuellt med partners.

Och all dessa tre områden ovan skall vi naturligtvis arbeta med, med resurserna som nu finns i styrelsen, med aktiva och kunniga medlemmar och med anrdra utomstående ibland

Vi i styrelsen behöver dock lite tid innan vi kan visa en operativ plan vad vi vill och orkar initiera men denna planering ser jag också vi i stort kan göra tillsammans och att vi också under tiden kan som individer försöka prova med så mycket som möjligt för att stödja föreningens syfte

 Anders