[WikimediaSE-L] Nya användare - många eller duktiga

Lars Aronsson lars at aronsson.se
Sön Dec 16 16:49:16 UTC 2007

Mikael Nordin skrev:

> Vi har väl dessutom ingen möjlighet att välja och vraka mellan
> vilka som kommer till Wikipedia. De som dyker upp gör det oftast
> på eget initiativ, vilket väl Anders experiment är en bra
> illustration på.

Detta är helt riktigt den stora bilden, och det fungerar ju i
stort sett bra.  Men det finns en del fenomen på marginalen, där
vi verkligen behöver bli bättre, och där jag hoppas att vi kan bli
bättre om vi anstränger oss.

Ett tydligt exempel (som jag säkert kommer att återkomma till) är
det arbete användaren Damast lade ner på att dokumentera olika
vävtekniker på svenska Wikipedia. Hade vi haft något alls om
vävning annars? Och nog finns det en massa näraliggande områden
där vi faktiskt har väldigt dålig täckning?

Kruxet är att vi inte vet hur vi rekryterar en ny Damast.  Anders
försökte med hembygdsrörelsen, och det var ingen given framgång.
Vi måste försöka igen, och hitta metoder som fungerar.

Däremot vet vi hur man kan få en Damast att tappa sugen.  Efter
vävningen blev Damast tillsammans med Agneta och Fredrik Hæffner
engagerad i Psalmboksprojektet.  Deras entusiasm visste inga
gränser, utom när de slog huvudet i det alltför låga taket.  Till
slut tror jag det stupade på att de inte fick skapa egna artiklar
för olika utgåvor av någon viss frikyrkas sångbok.  Liten tuva
stjälper ofta stort lass, och alla tre lämnade Wikipedia.  Den
konflikt som under tiden hade byggts upp mellan Agneta och svenska
Wikipedias administratörer underlättade nog avhoppet för hennes
del.

Jag är en vän av regler och administratörer.  Psalmboksprojektet
växte lite för snabbt och hade behövt kamma sig och rätta in sig i
ledet.  Agneta bröt helt klart mot reglerna och blev blockerad.
Men ändå så beklagar jag att svenska Wikipedia förlorade dessa
mycket entusiastiska och kunniga medarbetare.  Konflikten borde ha
kunnat hanteras smidigare.  Jag har träffat både Agneta och Damast
på wiki-fika och de är ju väldigt resonabla och förnuftiga
människor.  Tyvärr satt administratörskåren inte med vid samma
fikabord.

Den goda entusiasmen är mycket svår att skapa, frammana eller
rekrytera.  Däremot är det enormt lätt att släcka den.

> Dessutom tycker jag att det finns betydligt bättre saker för
> Wikimedia Sverige att syssla med än att försöka få folk till
> Wikipedia. Wikipedia klara sig själv. Däremot finns det andra
> projekt som kan behöva en hjälpande hand. Där vill jag särskillt
> nämna svenska Wikinews som tycks helt avsomnad. Vad kan vi göra
> där?

Vi har såväl flera språk som flera projekt att bry oss om.  Men
svenskspråkiga Wikipedia är och förblir vårt centrala fokus.
Trots att Wikipedia är störst, har den också stora luckor som
behöver fyllas igen.

Habj tog upp samiska Wikipedia som exempel.  Varken jag eller Habj
är samer, men det är viktigt att tänka inklusivt.  Det ligger nära
till hands att börja tala om svenskspråkiga som "oss" och samerna
som "dem".  Det skapar gränser mellan människor, där vi riskerar
att placera människor i fack. Och att "vi" ska hjälpa "dem" att
komma igång, som om det handlade om u-hjälp.

Utöver samiska har vi Sveriges andra "officiella minioritetsspråk"
och även alla invandrarspråk.  Jag föreslår att vi ser på hela
problemet som att några av oss har bristande språkkunskaper.  Jag
talar svenska, engelska och tyska (och är aktiv på dessa tre språk
av Wikipedia) men tyvärr varken samiska, somaliska eller urdu.
Andra svenskar är turligt nog mer språkkunniga. Låt oss börja med
att presentera Wikipedia för dem på det språk som faller sig
naturligast (kanske svenska eller engelska), och sedan fråga om de
även behärskar något mer språk.  Ungern-svensken kanske helst
använder tyskspråkiga Wikipedia.  Sehr gut!

Någon nämnde Wikisource och en möjlig koppling till Projekt
Runeberg, som ju är min skapelse.  Den kopplingen finns redan, men
då handlar det om engelska och tyska Wikisource, där det är mer
liv och rörelse än i den svenskspråkiga.  Och kopplingen mellan
den inscannade Nordisk familjebok och svenska Wikipedia är ju
redan stark, så det handlar inte bara om Wikisource. Av alla
föreningar och projekt som Wikimedia Sverige skulle kunna
samarbeta med, ligger nog Projekt Runeberg närmast till hands.

Ett annat projekt är Wiktionary, den fria ordboken. Där ser jag
flera kopplingar till Projekt Runeberg och även andra projekt som
jag haft del i. Där ser jag direkt att det finns möjligheter till
förbättrat samarbete.  Och därför kallar jag till ett möte om
"fria svenska ordlistor" i Stockholm onsdagen den 16 januari.
Detta är utlyst på svenska Wikipedias sida för wiki-träffar och på
Bybrunnen på svenska Wiktionary.  Jag tror det här blir ett
arbetsmöte med cirka 10 deltagare, som inte har träffats tidigare.
Kanske vore det också intressant med en lite större "konferens"
där de inblandade ordlisteprojekten kan presenteras för en större
publik.  Men det får i så fall bli längre fram.

--
  Lars Aronsson (lars at aronsson.se)