[WikimediaSE-L] Hur blir man en aktiv medlem i Wikimedia SE?

Mikael Nordin mickewiki at gmail.com
Mon Dec 10 19:19:22 UTC 2007

Jag tycker också att det är olyckligt att det har varit dålig
kommunikation från styrelsen så här långt. Jag kan som konkret exempel
nämna att jag påtalat att styrelseprotokollen är något på den magra
sidan (på http://meta.wikimedia.org/wiki/Talk:Wikimedia_Sverige#Protokoll
), dock utan reaktion från någon.

Jag vill inte heller göra gällande att det är någon brist på
verksamhet från föreningens (styrelsens) sida, tvärt om verkar allt ha
flytigt på bra. Men jag tror att det finns en känsla av att WMS snabbt
blev ett projekt för några få utvalda som inte har särskillt mycket
med de olika projekten att göra. Det är visserligen bra med utåtriktad
verksamhet, men alla projekten måste också med på tåget (och då talar
jag inte bara om svenska wikipedia).

Vi måste börja visa att vi finns, inte bara utåt utan också internt,
för det är där den stora potentiella medlemsbasen finns.

Ett bra sätt att börja på är att på meta, via styrelseprotokoll,
berätta vad ni i styrelsen faktiskt talar om. Inte bara att ni talar.
Sedan måste det till verksamhet som wikimedianerna känner till och som
det finns chanser att hoppa på.

/Micke