[WikimediaSE-L] Hur blir man en aktiv medlem i Wikimedia SE?

Anders Wennersten anders.wennersten at bonetmail.com
Mon Dec 10 09:12:24 UTC 2007

Jag tycker också det är postivt med denna diskusison som Hanna startat, och instämmer i det Lennart skriver.

Eftersom det i diskussionen nämns om våra medlemmar så vill jag som stöd i denna diskussion ge information om vår medlemskader

Vi har idag i föreningen efter en lyckosam rekrytering på FSCONS nära 80 medlemmar

Av dessa uppfattar jag att ungefär 1/3 mycket passiva användare i WMF projekten. Dessa har knappast ens tagit ut en användaridentitet, och inte heller gjort någon eller bara ytterst enstaka redigeringar. Dessa oftast lite äldre, allmänt teknikintresserade (män) uppfattar jag blivit medlemmar då de vill uppmuntra en ny frisk grej och de är nyfikna på om detta med WMF projekten kan bli något vikigt för samhället framöver.
Denna grupp lär inte rent operativt hjälpa med föreningens verksamhet, däremot är de vikiga då de ofta är med i vikiga nätverk och där talar väl om projekten, och kan kanske fungera som dörröppnare för oss.  Det var med denna grupp i åtanke jag i nyhetsbrevet la in en slutpunkt om saker på gång inom denna sfär sett i en vidare bemärkelse. Dena gång blev det Veropedia, en annan gång kan det bli om hur lärare uppmuntrar studenter utnyttjar wiki, något imponerande samhällsprojekt som intitierats av WMF etc

Jag bedömer att ungeför 1/3 är lågfrekventa användare. Denna grupp består av personer i blandad ålder men många yngre, dvs under 35. Jag uppfattar dessa som intresserade att få information om vad som sker med WMF projekten och saker runt dessa, dvs mer handfast info än gruppen ovan.
Jag tror inte heller vi skall förvänta oss att denna grupp kommer engagera sig operativt i föreningens verksamhet.

Så kvar som de av medlemmarna som kan vara intresserade att mer operativt engagera sig är  cirka 25. Av dessa är drygt 10 funktionärer och är på det sättet redan aktiva, och av övriga i denna grupp är långt ifrån alla aktiva i WMF projekten. Här är jag själv lite förvånad att inte fler av de aktiva användarna blivit medlemmar. Av den urspungliga listan på sv:wikipedia sidan och som anmälde intresse är det ett 10 tal som trots personlig uppvaktning ändå (ännu?) inte blivit medlemmar, vara cirka fem mycket aktiva användare. Också värt att notera är att i det positiva arbete för Edit Wikipedia week på sv:Wikipedia de flesta som bidrog var icke medlemmar.

Så när jag tänker på personer som vill  engegera sig i föreingens mer operaitva verksamhet, så ser jag det dels viktigt att söka dessa personer även utanför nuvarande medlemskader och att också vara klara på att huvuddeln av vår medlemmar inte är intresserade att mer handfast engagera sig och respektera denna grupps önskan att vara passiva stödmedlemmar.

Det är kanske så också att förutom att engera användare vi också bör diskutera det faktat att bara drygt 15 av de mest aktiva 50 på sv:wikipedia är medlemmar. Är detta helt i sin ordning eller är det ett dåligt tecken? Bör vi göra något aktivt emot just denna grupp, eller betrakta dem som "hedersmedlemmar" i kraft av den nytta de gör för WMF projekten i sin dagliga gärning?

 Anders