[Wikihu-l] Cenzúra a Wikipédiában

Nyenyec N nyenyec at gmail.com
2007. Júl. 25., Sze, 20:46:39 UTC

On 7/25/07, Tisza Gergő <gtisza at gmail.com> wrote:
> beregisztrál és rászavaz. Egyszerűen *muszáj* elszakadni a hagyományos
> szavazástól, nincs más választásunk, ha el akarjuk kerülni, hogy
> fórumos egységfrontok, zoknibábseregek és az elfogult szerkesztők
> titkos networkjei határozzák meg a Wikipédia működését.

Erre nem reagált senki, eddig, pedig szerintem ez a fontosabb rész.

Gyakorlatilag 5 ember megvétózhatja bármely cikk törlését. Minden,
amit szavazással döntünk el sérülékeny a manipulációra, mivel nagyon
alacsony a részvétel.

Az EnWikiben is így van ez. Van két módszerük, ami nálunk nem divat:
1) A szavazatokat nem ész nélkül számolják össze, hanem emberek hoznak
döntést a leadott szavazatok és azok indoklása alapján (admin vagy pl.
adminválasztáskor bürokrata)

2) [[:en:WP:IAR]]-t kiáltanak (ne foglalkozz a szabályokkal) és valaki
bevállalja, hogy akár nyíltan szembemegy a szabályok betűjével, mert
az adott szituációban az látszik értelmesnek. Ez elég kockázatos, ha
nincs mögötte valamifajta támogatás, akkor könnyen valami szankciót
kaphat ezért, úgyhogy csak viszonylag ritkán kerül sor.

Nemcsak így lehet működtetni a dolgokat. Lehet más módszert kitalálni
és javasolni arra, hogy mi van akkor, ha én gyűjtök 5-10 cimborát és
azt vétózunk meg, amit csak akarunk, kicsit több jóbaráttal, pedig
megszavazunk, amit akarunk.

Erre a forgatókönyvre a magyar Wikipédiának még nincs bejáratott módszere.

-- nyenyec