[Wikihu-l] Ellenőrizhetőség egy igazi enciklopédiában

Nyenyec N nyenyec at gmail.com
2006. Okt. 2., H, 04:43:50 UTC

A kocsmafalra akartam, de pihenget a szerver, úgyhogy elküldöm emailben.

Tgr, kérte, hogy ha van időm foglaljam össze a Wikimania 2006
anyagait. Végül nem mentem el (családi okokból főleg), viszont
igyekeztem minden érdekesebb előadást meghallgatni. Egy nagyon
tanulságosat itt is kiemelnék. A [[:en:World Book Encyclopedia|World
Book Encyclopedia]] főszerkesztője(?) mesél arról az egyik előadás
során, hogy hogyan megy náluk a szerkesztés és az ellenőrzés.

* http://wikimania2006.wikimedia.org/wiki/Archives Martin Walker:
Validation on Wikipedia: How do I know this article is accurate? (A
20. perctől kezd érdekes lenni)

Van 3400 szakértőjük, akik a szócikkeket írják. Közülük egy sem
főállású lexikonszerkesztő, hanem professzorok egyetemen, a NASA-nak
dolgoznak stb.
Mikor elkészültek egy szócikkel jön a lektor, kijavítja a
nyelvhelyességet, formát stb. a saját formai útmutatójuknak
megfelelően.

Ezután jönnek a ''fact checker''-ök, akik fognak egy újság méretű
lapot, beteszik a közepére a szócikket és '''minden egyes állítását
legalább 2 megbízható forrásból leellenőrzik''', ezeket odaírják mellé
a lapra a változtatási javaslatokkal együtt. Ez később is megmarad, a
többi szerkesztő számára is látható. (Az olvasók számára persze ez nem
látszik a végtermékben.)

Ezenkívül az adatbázisukban minden cikkhez van egy számláló rendelve,
ami riasztja a szerkesztőket, hogy újra át kell nézni a cikkben
szereplő adatokat. Ez témától függően ritkábban vagy gyakrabban
riaszt.

Természetesen ellenőrzik a szócikk elfogultságát is, hogy nem
hiányzik-e belőle valami fontos, vagy megfelelő-e a szakaszok
sorrendje, stb.

Azért írom le mindezt, mert érthetőbbé válik, hogy miért követelnek
lábjegyzeteket, forrásokat a folyó szövegben szinte minden egyes
állításra az EnWiki kiemelt cikkeinél. Azért, mert az
ellenőrizhetőség/ellenőrzés nagyon fontos és a Wikipédia nagyon el van
ebben maradva egy igazi lexikonhoz képest.

-- nyenyec