[Wikipl-l] Odp: Głosowanie na KA

Michał Buczyński sandbox w o2.pl
Czw, 8 Wrz 2011, 18:46:25 UTC

Dnia 6 września 2011 20:11 Stan Zurek napisał:

> Nie rozumiem tego stwierdzenia. Pl-wiki jest edytowana zapewne w 99%
> przez Polaków, urodzonych i mieszkających w Polsce. Z czego wynika
> zapewne w praktyce, że po prostu polskojęzyczna = polska.
>
> Jeśli nie dla edytujących, to już na pewno dla czytelników, których
> jest ZNACZNIE WIĘCEJ, i którzy też w większości są Polakami,
> urodzonymi, wychowanymi i wykształconymi w Polsce. Tacy czytelnicy
> będą właśnie oczekiwać, że Wikipedia jest polska, a nie tylko i
> wyłącznie polskojęzyczna, co jak to to już zdążył zauważyć Robert
> trąci nadmierną poprawnością polityczną...

> [...]

Ekhem Zureksie, zbiory "Polacy" oraz "piszący polskojęzyczną Wikipedię" i "czytelnicy polskojęzycznej Wikipedii" wcale się nie nachodzą.

Dlaczego? Zapomniałeś choćby o Polakach korzystających (wyłącznie/głównie) z innych wersji językowych. Zresztą nie Ty jeden i nota bene Stowarzyszenie kiedyś będzie musiało coś z tym zrobić, jeśli chce być zgodne z polityką Wikimedia Foundation (która oczekuje obejmowania patronatem uczestników pod kątem geograficznym - bo kwestie administracyjno-polityczne - a nie pod kątem kulturowo-językowym).

Choćby z tego punktu widzenia tzw. polska Wikipedia jest polskojęzyczna.

Oczywiście możliwy jest też użytkownik z innym obywatelstwem/narodowością czytający/piszący pl.wikipedię.

Ponadto zasadą Wikipedii jest staranie się unikania skrzywienia pod kątem własnej kultury (ang. Cultural Bias).

Dlatego zgadzam się: "polskojęzyczna".
Wiem, że to słowo jest dłuższe, mało wygodne i niektórym się kojarzy z Generalnym Gubernatorstwem itd. - ale to ono właśnie jest precyzyjne.

Pozdrawiam,
michał "a.m." buczyński