[Wikipl-l] Oznaczone nieoznaczone

Ented Ented w interia.pl
Pon, 5 Wrz 2011, 14:08:32 UTC

Witam czytaczy listy po raz pierwszy.
Pozwolę sobie zabrać głos i wyrazić opinię, że istnieje wiele haseł na pl.Wiki (niekoniecznie AnM, czy DA), które mogłyby zostać zweryfikowane, gdyż dotyczą tematów niezmiennych z dzisiejszego punktu widzenia. Niech za przykład posłuży hasło "Zasady dynamiki Newtona". Co ciekawe, hasło nie ma źródeł, ale z punktu widzenia każdego, kto otarł się o fizykę w szkole średniej (sprzed reformy) - błędów nie zawiera, i mało tego, oprócz dodania ozdobników i drobnych redakcyjnych, merytorycznie wiele już się nie zmieni (poza ewentualnym zwandalizowaniem, odpukać). Czy zatem hasło to, sprawdzone i oznaczone powagą "autorytetu z dziedziny", nie może dostać statusu zweryfikowanego? Czy hasło o Szopenie, które nb. nakładem Fundacji ukazało się w nakładzie książkowym i z powodzeniem może służyć jako źródło, nie może otrzymać statusu zweryfikowanego? Chyba "bubla" ;) Fundacja nie wydrukowała? Imho istnieje duża grupa haseł, szczególnie z nauk ścisłych, które mogłyby zostać (po sprawdzeniu merytorycznym przez autorytet) oznaczone jako zweryfikowane. I pytanie, czy aby hasło z wersją zweryfikowaną, musi być jednocześnie wzorcowe? Oczywiście, że tak byłoby najlepiej, ale (jak w pierwszym podanym przeze mnie przykładzie) często ozdobniki i inne takie, do podania definicji i jasnego wyłożenia zasad nie są niezbędne. Być może badacz mógłby dopisać esej o historii odkryć, tak aby haslo stało się "wzorcowe", ale czy z punku widzenia rzetelności podanych informacji zgodnie z tytułem hasła, art nie mógłby zostać obecnie zweryfikowany?
Druga sprawa to postrzeganie projektu. Wprowadzenie wersji daje wartość dodaną w postaci sygnału dla czytelników, że hasło nie tylko nie zawiera wandalizmów ale jest poprawne merytorycznie, co niewątpliwie sprawia, że wzrasta samo postrzeganie Wikipedii jako żródła rzetelnej wiedzy.
Ented