[Wikipl-l] Budżet stowarzyszenia

Władysław Majewski wladek.majewski w gmail.com
Pon, 5 Paź 2009, 07:01:46 UTC

Witam,

W dniu 5 października 2009 00:40 użytkownik Kornel Misiejuk
<lenrock w gmail.com> napisał:
> czy Polskie prawo, zabrania inwestycji pięniędzy przejętych z 1%
> OPP za granicą?

Środki zebrane przez OPP z tytułu dobrowolnej wpłaty 1% podatku
dochodowego muszą zostać wydane na działalność statutową, która
mieści się w definicji działania na rzecz pożytku publicznego.

Jeśli nie jest możliwe lub konieczne natychmiastowe wydanie tych
środków, powinny one być inwestowane w bezpieczne instrumenty
finansowe (lokaty, obligacje rządowe itp.). Koszt wzięcia na siebie
przez NGO ryzyka oraz obsługi "odważnego" lub "aktywnego" inwestowania
nie jest uważany za wydatek na cel związany z pożytkiem publicznym.

> Zastanawiam się po prostu czemu Stowarzyszenie ani razu nie przeznaczyło
> zebranych środków  na inwestycje sprzętowe.

Ani razu? O ile wiem dopiero w 2009 r. stowarzyszenie uzyskało z tego
tytułu istotne kwoty.

Taki wydatek nie może być określany jako "inwestycja", gdyż nie
przyniósłby żadnych możliwych do zaksięgowania przychodów.

W istocie stowarzyszenie Wikimedia ma pewien kłopot, gdyż w polskim
prawie definicja działań PP jest tak restrykcyjna, że nawet samo
tworzenie wolnego zasobu edukacyjnego się w niej nie mieści lub miesci
z trudem. Zgodnie z tą definicją dopiero bezpośrednie akcje edukacyjne
z użyciem Wikipedii jako źródła wiedzy lub narzędzia kształtowania
aktywności są niewątpliwie działalnością PP.

> Żadnych serwerów dodatkowych w Amsterdamie

Gdyby stowarzyszenie chciało kupić lub wynająć serwery, wówczas
musiałyby one służyć bezpośrednio do technicznego wsparcia odpowiednio
szeroko zakrojonego programu szkoleniowego. Oczywiście zawsze można
powiedzieć, że projekty Wikimedii szkolą własnych redaktorów, ale mi w
takim wypadku potrzebne są tony dokumentacji: kogo szkolono, kiedy, w
jakim zakresie, jaki był mprogram szkoleń, w jaki sposób oceniano
rezultaty itp.

> lub nawet po prostu dorzucić pieniądze do standardowych akcji "donate" .

Ustawa o OPP wprost zabrania takich działań. Stowarzyszenie PP musi
wydać otrzymane środki na własną działalność, a nie ma wsparcie
cudzych akcji.

> Mam wrażenie że spora ilość osób które co roku przepisują 1% podatku,
> liczyło na bardziej aktywne działanie Stowarzyszenia na rzecz rozwoju
> technicznego wikipedii.

Zarząd Stowarzyszenia ma dość ograniczone możliwości dowiedzenia się,
czego oczekują darczyńcy, jeśli oni sami o tym go nie poinformują.
Jednak nawet gdyby takie informacje dało się zgromadzić, to zyczenia
darczyńsców sa tylko wskazówką. Za jak najlepsze wykorzystanie środków
odpowiedzialny jest zarząd OPP. Darczyńcy mogą za rok ocenić jakość
sprawozdania finansowego i merytorycznego.

Jako jeden z darczyńców mogę wyypowiedzieć swoją opinię: moim zdaniem
na liście potrzeb najważniejsze jest inwestowanie w ludzi (szkolenia,
materiały instruktażowe, udziały w międzynarodowej współpracy
twórczej), w drugiej kolejności bezpośrednie finansowanie treści,
których nie da się uzyskać inaczej (trudne do uzyskania zdjęcia,
wykupywanie i uwalnianie praw autorskich),  w trzeciej - wszelkie
działania promocyjne i z zakresu edukacji publicznej. Wydawanie
środków OPP na sprzęt osobiście uważałbym za działanie nieefektywne
oraz za sprzeniewierzenie idei OPP, ale to oczywiście jest tylko moja
opinia.

W.Maj.