[Wikipl-l] Wikiprojekty i ogólne zalecenia i zasady Wikipedii

Krzysztof Imbierowicz krzimb w o2.pl
Wto, 13 Sty 2009, 10:17:45 UTC

Dnia 13 stycznia 2009 10:33 "Tomasz Ganicz" <polimerek w gmail.com> napisał(a):

> [...]
>
> zgodnie z ogólnymi zasadami nazewnictwa haseł i sugestiami z
> głosowania, po zakończeniu głosowania postanowiłem przenieść ten
> artykuł pod nazwę zgodą z ogólnymi zaleceniami co do nazw artykułów
> biograficznych. Okazało się jednak, że podobno jest to system:
>
> "...stosowany w nazewnictwie dynastów na pl.wiki, dwa razy poddawany
> pod dyskusję w Wikiprojekcie Historycznym"
>
> Jak szukałem, przynajmniej dotąd nie ma zbyt wielu artykułów
> nazywanych w taki dziwny sposób, który bardzo utrudnia tworzenie
> poprawnych linków z innych artykułów [...]

Zobacz (wybrane z grubsza):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Pierwsi_Piastowie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Piastowie_cieszy%C5%84scy
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Piastowie_mazowieccy
(+ http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:Piastowie/Dyskusja/Nazewnictwo_Piast%C3%B3w_mazowieckich)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Jagiellonowie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Przemy%C5%9Blidzi
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Arpadowie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Luksemburgowie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Habsburgowie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Burbonowie

> i utrudnia też znalezienie hasła
> przez czytelnika - bo wymaga znajomości daty śmierci i urodzin osoby,
> której się szuka. Jak rozumiem ta "zasada nazewniczna" polega na tym,
> że w nazwie artykułu podaje się datę urodzin i śmierci, wbrew ogólnej
> zasadzie w Wikipedii polegającej na tym, że przypadku, gdy istnieją
> dwie osoby o tym samym imieniu i nazwisku podaje się w nawiasie
> wykonywaną profesję.

Istnieje system disambigów, więc teza o trudnym wyszukaniu danej osoby jest nieprawdziwa.
Co ja mam wpisać w nawias, jeśli żyło pięć księżniczek mazowieckich o imieniu Anna? Jeśli wpiszę imię ojca, albo męża to będzie zbyt długie. A i też będzie trudno taką osobę znaleźć. Nie ma rady, tak czy inaczej szukający musi przejść przez disambig. Daty życia są w porządku, no niestety w kilku przypadkach, gdy nie są znane dokładne daty, nazwa artykułu wygląda, jak wygląda. Ale trzymamy się konsekwentnie wyznaczonego sposobu.

Zobaczmy przykład: Anna Jagiellonka. Obecnie są trzy hasła: "Anna Jagiellonka", "Anna Jagiellonka (1476-1503)", "Anna Jagiellonka (1503-1547)". A jak kiedyś te hasła się nazywały?
Artykuł o królowej polskiej nazywał się "Anna Jagiellonka (królowa)". Była to nazwa niefortunna, bo przecież Anna (1503-1547) również była królową.
Artykuł "Anna Jagiellonka (1476-1503)" dawniej nazywał się: "Anna Jagiellonka (księżna)" i " Anna Jagiellonka (księżna pomorska)".
Natomiast artykuł "Anna Jagiellonka (1503-1547)" wcześniej nosił nazwę "(Anna Jagiellonka (królowa czeska i węgierska)"

> Z powodu, że akurat nie wiadomo dokładnie kiedy
> ten książe zmarł jest w nawiasie zakres z ukośnikiem. Aktualnie mamy w
> Wikipedii tylko jednego Giovaniego Borgię. Szczęśliwie pozostali
> Borgiowie wciąż występują pod "normalnymi nazwami":
>
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Borgiowie
>
> a biedny Giovanii jest czerwonym linkiem w np: haśle:
>
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Borgiowie

Jest tak, ponieważ hasło główne to disambig. Lepiej tego nie ruszać, ponieważ jak zostaną napisane pozostałe dwa hasła, to będzie trzeba przewalić jeszcze raz wszystkie linkujące (o ile w tym czasie zostaną poprawione). Można natomiast porozmawiać z Maglocunusem, czy rzeczywiście nie będzie lepiej, gdy Infant Rzymski będzie hasłem głównym.

> Jakby tę podobno ustaloną zasadę konsekwetnie wprowadzić, to np:
> Władysław I Łokietek powinien być przeniesiony pod nazwę:
>
> Władysław Łokietek (1260/1261-1333) :-)

Jest to przykład nieprawidłowy. Był tylko jeden Władysław Łokietek, więc nie ma potrzeby ujednoznaczniania poprzez wstawianie w nawiasie lat życia. Poza tym władcy Polski (książęta i królowie Polski oraz książęta krakowscy) mają pierwszeństwo w nazewnictwie. Zobacz: Mieszko I, Przemysł II, Wacław II (i Wacław III).

Ja liczę na pewną autonomię haseł historycznych. Ewentualnie wikiprojekt biograficzny może od nas zapożyczyć pomysł ujednoznaczniania haseł ;).

Pozdrawiam serdecznie,
Wiktoryn