[Wikipl-l] Linki wewnętrzne do odmiany

Daniel Koć kocio w linuxnews.pl
Śro, 19 Sie 2009, 12:39:34 UTC

Bartosz Dz. pisze:
> Na pewno jednak da się zrobić coś takiego, jak napisał Kocio ;), przy
> czym dobrym pomysłem wydaje mi się automatyczne ustawianie kursora
> przed pipe'em - wtedy wystarczy tylko wcisnąć dwa czy trzy razy
> backspace i wpisać nowe literki. Na pewno da się do też podpiąć pod
> jakiś skrót klawiszowy.
>
> Czym też spróbuję się zająć :)

O, wspaniale!

W pracy redaktorskiej staram się zautomatyzować co się da i przy okazji
przydałby mi się też przycisk, który zdejmuje linki wewnętrzne z tekstu,
w którym stoi kursor. Mnie to jest potrzebne, bo mało piszę, za to
bardzo dużo dodaję/usuwam/poprawiam linków.

***

Jeśli idzie o automatyczną odmianę, to i tak trzeba zacząć od wstawiania
dwóch członów, więc ta robota i tak ma sens. Gdy się zastanawiam jak
ugryźć ten automat, to nasuwają mi się takie podstawowe wnioski:

* nie da się założyć stuprocentowej skuteczności, zwłaszcza w linkach
zawierających więcej niż jedno słowo, można tylko opracować dobre heurystyki

* baza odmiany jest wykonalna na przykład korzystając z przetworzonego
Wikisłownika - ale sama baza to brutalna metoda, prawdopodobnie
zżerająca zbyt wiele zasobów i powolna

* można wykorzystać gotowe metody korekty językowej z elektronicznych
słowników ortograficznych na wolnych licencjach, np. tego z Firefoksa
czy OpenOffice.org; można przy okazji skorzystać z wiedzy Marcina
Miłkowskiego, lidera polskiej lokalizacji OOo [1]

* można jeszcze pójść innym tropem - ostatecznym celem jest w końcu
zrobienie dobrych linków, a nie przeprowadzenie analizy językowej, więc
możemy skorzystać z bazy istniejących haseł oraz dolinkowań do jeszcze
nieistniejących haseł jako podpowiedzi

* po opracowaniu takiej metody warto się pokusić o przerobienie
prototypu z wersji klienckiej (w JavaScript pewnie?) do wtyczki dla
MediaWiki - nie tylko język polski jest fleksyjny [2], a być może taki
mechanizm przyda się też w innych typach

[1] - http://pl.wikipedia.org/wiki/Marcin_Miłkowski
[2] - http://pl.wikipedia.org/wiki/języki_fleksyjne

--
whoami