[Wikipl-l] Tekst na urodziny Wikipedii.... o historii Wikipedii

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Sob, 27 Wrz 2008, 10:15:10 UTC

W dniu 27 września 2008 11:11 użytkownik Kamil Gardomir Janicki
<gardomir w o2.pl> napisał:
> Cześć wszystkim,
>
> Korzystając z tego, że jestem red. naczem w jednym portaliku, a przy
> okazji przez parę lat byłem aktywnym wikipedystą, pomyślałem, że mógłbym
> sklecić mały urodzinowy tekst.
>
> Zapraszam do rzucenia okiem: http://histmag.org/?id=2101

Ech.. Na rozprowadzenie niesprawdzonych plotek nie ma rady, jak nawet
zdawałoby się portal historyczny, który powinien wiedzieć jak się
sprawdza i konfrontuje źródła nie weryfikuje porządnie tego co pisze.

Jimbo nigdy nie twierdził, że jest jedynym twórcą Wikipedii nie mówiąc
już o pomyśle samego oprogramowania Wiki. Z Wardem Cuninghamem się
przyjaźni i zawsze podkreśla w wywiadach, kto był twórcą pomysłu
oprogramowania wiki. Nie twierdzi też, że Sanger nie miał zasadniczego
wkładu w tworzenie Wikipedii, stwierdza tylko zawsze, że Sanger był
jego pracownikiem, więc nie może twierdzić że jest głównym twórcą
Wikipedii, bo inicjatorem pomysłu "encyklopedii, którą każdy może
edytować" był od początku Jumbo, a Larry/ Tim i Jimbo razem wymyślili
jak tę ideę wdrożyć.

Nawet jest to dość dobrze opisane w jednym ze źródeł (autorem zdaje
się jest Tim Shell) podanych w artykule w histmagu:

http://features.slashdot.org/article.pl?sid=05%2F04%2F18%2F164213&tid=95&tid=149&tid=9

tyle, że chyba autor artykułu nie przeczytał ze zrozumieniem sekcji
"The origins of Wikipedia", bo koniecznie chciał przedstawić w
artykule Jimba jako jakiegoś makiawelicznego potwora.

Z GNupedią też było zupełnie inaczej. Powstała ona przed Wikipedią i
nawet przed Nupedią nie było żadnych wojen podjazdowych. Domenę Jimbo
wykupił zanim powstała GNUPedia. A decyzja o przekształceniu GNUPedii
z encyklopedii powszechnej do encyklopedii dotyczącej spraw związanych
z ruchem GNU nastąpiła jeszcze przed powstaniem Wikipedii i artykuły
GNUPedii poszły do Nupedii. Można to sprawdzić przez zajrzenie do
źródeł - czyli archiwum listy dyskusyjnej GNUPediii + ew. wywiady ze
Stallmanem.

Z Fundacją też jest inaczej. Początkowo Rada Powiernicza cała
pochodziła z nadania Jimba, jako głównego fundatora. Potem dopiero
rozpoczęto wybory, przy czym nie na wszystkie miejsca tylko najpierw
na 2 z 5, potem na 4 z 7, teraz jeszcze bardziej się skomplikowała
sytuacja, bo jest docelowo 10 miejsc, z czego 4 dla ekspertów, 3 z
wyboru na meta, 2 z wyboru chapterów i 1 dla fundatora.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/foundation/b/b2/BOARD_RESTRUCTURE_FINAL_April_2008.pdf

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/