[Wikipl-l] Automatyczna ocena jakości artykułów

McMonster themcmonster w gmail.com
Sob, 6 Wrz 2008, 19:00:25 UTC

Kilka pierwszych moich opinii, które przyszły mi do głowy. Pomysł
ciekawy, ale problemem może okazać się już samo tworzenie takiego bota.

Z góry założyłbym, że bardzo trudne będzie liczenie słów
oraz źródeł. Bot musiałby rozpoznać, co jest słowem, a co np. elementem
technicznym (wywołanie infoboksu), trzeba by też wcześniej określić, co
konkretnie jest słowem treści artykułu (na przykład jak traktować
tytuły sekcji).

Teraz źródła. To już wg mnie prawie fikcja, odpowiednie szablony
{{cytuj ...}} nie są powszechnie stosowane, bot więc musiałby
rozpoznać, która część artykułu to opisane źródło, przy tym różnie
ludzie takie źródła opisują (różnice w sposobie opisu bibliograficznego
i ilości jego elementów, a także rodzaju) i różne błędy przy tym
popełniają (chodzi mi tu o typografię głównie).

To na początek. Innym problemem, który mi na myśl przychodzi, to gdzie
te tabelki przechowywać? Fakt, są strony dyskusji, ale idealne miejsce
to to nie jest, tym bardziej, jeśli docelowo taką tabelkę będzie
posiadać każdy artykuł, to będzie oznaczało stworzenie setek tysięcy
stron dyskusji.

W zanadrzu jest jeszcze opcja półautomatycznego bota, ale taki
wymagałby stworzenia interfejsu i głębokiego przemyślenia metody
działania. Byłby też bardziej skomplikowany i potwornie wolny.
Pochłonąłby mnóstwo czasu osób oddelegowanych do jego obsługi. Takie
osoby też musiałyby się znaleźć i tu dochodzi problem doboru, napisanie
zasad.

Podsumowując, pomysł ciekawy i warty próby realizacji, ale wymaga to
rozwiązania mnóstwa problemów technicznych (chociaż może inni
WikiHakerzy mają inne zdanie, lub pomysły na rozwiązanie) i nie
liczyłbym na jego szybką realizację, nie wolno nam się przy tym
spieszyć, trzeba to dogłębnie przeanalizować i dostosować oryginalny
pomysł do warunków i potrzeb.

To tak tytułem wstępu, jak coś wymyślę, to jeszcze napiszę.

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster