[Wikipl-l] Absurdy polskiej kultury - akcja Histmag.org

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pią, 18 Kwi 2008, 22:07:35 UTC

18-04-08, Kamil Gardomir Janicki <gardomir w o2.pl> napisał(a):
> http://histmag.org/?id=1745
>
>  Witam. O planie akcji wspominałem już 2 tygodnie temu. Ruszyliśmy z tym
>  koksem i szczerze liczę na waszą pomoc. Jeśli akcja ma przynieść skutki
>  i dotrzeć do ludzi, którzy mogą coś zmienić, to nie możemy robić tego
>  sami. Zapraszam więc do komentowania, zostawiania uwag itd. Pierwszy
>  artykuł będzie prawie na pewno w poniedziałek. Wtedy też sporo na temat
>  Wikipedii.

Ech.. jakkolwiek nasze cele są w dużym stopniu wspólne - to zraża mnie
do waszego projektu jedna rzecz:

http://histmag.org/?id=389

"Prawa autorskie do prezentowanej w Serwisie bazy danych wypowiedzi
użytkowników oraz artykułów oraz prawa związane z utrzymaniem domen
internetowych wykorzystywanych przez Serwis posiada wyłącznie i
niepodzielnie pan Michał Świgoń, zwany w dalszej części Właścicielem.
Właściciel posiada również wyłączne prawa do nazwy „histmag.org"."

z czego niby wniosek, że każdy kto cokolwiek pisze w Waszym serwisie
darowuje to automatycznie Michałowi Świgoniowi :-) Inna sprawa czy
takie ujęcie kwestii praw autorskich jest w ogóle zgodne z polskim
prawem - bo osobowe prawa autorskie są w polskim prawie niezbywalne
cokolwiek by w "polityce prywatności" nie napisał Michał Świrgoń.

Oddział 1: Autorskie prawa osobiste

Art. 16.
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią
nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu
więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

    1) autorstwa utworu,
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do
udostępniania go anonimowo,
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego
wykorzystania,
    4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Dla mnie to by był wystarczający powód żeby nie uczestniczyć w takim
serwisie - bo zwyczajnie nie wiem kto to ów Michał Świrgoń, który
twierdzi, że nabywa prawa do wszystkiego co napisze w jego serwisie
:-)

Zakładając jednak, że Michał Świrgoń jednak ma prawa autorskie do
wszystkiego co napiszę w jego serwiie:

jeśli np: ktoś z Waszego serwisu dostanie zgodę od jakiegoś muzeum na
wykonanie  zdjęć w jakimś muzeum i te zdjęcia wstawi do Waszego
serwisu to właścicielem tych zdjęć stanie się Michał Świrgoń (?). Mnie
osobiście jako wikipedyście jest kompletnie obojętne, czy potem
zabroni mi objęcia tych zdjęć jakąś cywilizowaną wolną licencją jakiś
dyrektor muzeum czy Michał Świrgoń - tak czy owak te zdjęcia będą dla
mnie bezużyteczne.

Stąd nie widzę większego sensu aby przyłączyć się do Waszej akcji
(czytaj akcji Michała Świrgonia) - bo dla naszych projektów - własność
Michała Świrgonia czy też własności dyrektorów muzeów - to w sumie
wszystko jedno...

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl