[Wikipl-l] "Jimmy Wales: Czy twórca Wikipedii to rozpustnik i złodziej?"

Wiki Krytyk wikikrytyk w googlemail.com
Czw, 10 Kwi 2008, 20:30:40 UTC

On 4/10/08, masti <mst w warszawa.pl.eu.org> wrote:

> skoro jesteś takim specjalistą od wikipedii to chyba potrafisz pokazać
> odpowiednie diffy? Czy może tylko "ponoć"?

Nie raczyłeś oczywiście przeczytać artykułu w The Sydney Morning
Herald, bo i po co, nie? Na Wikipedia Review też nie zajrzałeś, bo i
po co, nie? Gdybyś naprawdę chciał się czegoś dowiedzieć o tej
sprawie, to byś przejrzał źródła, które już podałem. Ale oboje dobrze
wiemy, że tak naprawdę nie zależy wam na tym, żeby się dowiedzieć
prawdy o WP, bo jest ona niewygodna i skrajnie odmienna od
wikipropagandy. Niewygodne i przykre fakty są zawsze spychane na
margines świadomości. W Wikipedii szczególnie prawdziwe jest
twierdzenie "Ignorance is bliss." W końcu wam się wydaje, że da się
stworzyć dobrą encyklopedię bez ekspertów i bez ich nadzoru.

Zobacz historię biogramu Merkeya:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Jeff_V._Merkey&limit=5000&action=history
Zaczyna się (z tego, co jest teraz dostępne w WP) 23 maja 2006, od
edycji Jimbo. Oczywiście, istniał ten artykuł wcześniej, ale został
całkowicie SKASOWANY i stworzony od zera, Jimbo o tym zresztą napisał
na stronie dyskusji:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Jeff_V._Merkey#Previous_version_of_article_deleted
("stały" link: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Talk:Jeff_V._Merkey&oldid=201091642#Previous_version_of_article_deleted
)
Jimbo jakoś uzasadnił ten ruch, ale nie ma za bardzo jak sprawdzić
jego twierdzeń, bo historii (a zatem starej wersji) artykułu przed
skasowaniem NIE MA.

I żeby była jasność -- nie mam osobiście jakichś szczególnych
pretensji o to, że Jimbo wykasował starą wersję i zaczął biogram od
"Jeff Vernon Merkey is a computer scientist." Mało który artykuł w WP
o żyjących i kontrowersyjnych osobach jest sensowny. Tak naprawdę WP
powinna porzucić całkowicie biogramy żyjących osób. Problem w tym, że
Jimbo się zajął tylko tym konkretnym biogramem, ale setki, tysiące
innych ludzi nie mają takiego komfortu (w pl.wiki jest chociażby
Arnold B., którego biogram jest na łasce i niełasce patafianów pokroju
szwedzkiego...).

Tak nawiasem mówiąc, polecam też to:
http://tools.wikimedia.de/~interiot/cgi-bin/Tool1/wannabe_kate?username=Jimbo%20Wales&site=en.wikipedia.org
szczególnie górę tabelek "Mainspace" i "Talk". No przecież gdyby
przyszedł na WP jakiś, powiedzmy, Adam Iksiński i edytował (czy też
raczej - chciałby edytować, bo wiadomo jak by było) głównie swój
biogram i stronę dyskusji, to byście mu jaja urwali (tzn. dostałby
banana w try miga, a ktokolwiek by protestował, dostałby też banana
jako "pacynka zablokowanego użytkownika").

--
Wikipedysta:WikiKrytyk (zablokowany "na zawsze")
http://wikikrytyk.wordpress.com/