[Wikipl-l] Ciekawostka w gazeta.pl i złamanie przez gazetę licencji GNU FDL

Krzysztof Burghardt krzysztof w burghardt.pl
Nie, 6 Kwi 2008, 00:47:04 UTC

05-04-08, Witek <witekkrypczyk w gmail.com> napisał(a):
>  Popatrzmy lepiej u nas, jeśli chcemy się czepiać o takie rzeczy:
>  Logo wikipedii (nie jest wolne) na GPL -
>  http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Screenshot-Wikipedia_-_Mozilla_Firefox.png?uselang=pl

Pierwsze pudło. Nigdzie nie napisano, że ten zrzut jest na GPL
(Permission: see below), a niżej wypisano, że program jest GPL / MPL a
logo Wikipedii jest (C).

>  treść wiki na GPL -
>  http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Links_2.1pre15_on_Linux_%28graphic_mode%29_sshot20040802.png?uselang=pl

Też pudło. Zagalopowałeś się w wywodzie, a z historii artykułu jasno
wynika, że gdy robiłem zrzut byłem jego jedynym autorem*. Nie pamiętam
abym udzielił Wikipedii licencji wyłącznej. Mogłem zatem licencjonować
moją pracę także na GPLu jeśli miałem taką chęć. Tobie nic do tego.

* - http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Links&action=history

>  A z innej strony to umieszczanie zrzutów ekranu stron, czy programów w
>  artykułach na ich  temat jest bardzo powszechne i o ile dobrze się
>  orientuje nie jest naruszeniem praw autorskich.

Nie orientujesz się, niestety. Zrzuty programów o otwartym kodzie, bez
elementów na nie wolnej licencji (ikony, tapety, fonty, etc.),
prezentujące wolną treść są wolne. W przypadku programów niewolnych,
również masz prawo pokazać je (art. 29.1 ustawy z dnia 4 lutego 1994
r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych), ale ponieważ ciężko
obronić, iż jest to uzasadnione, na Wikipedii tego nie umieszczamy
(podobnie jak tego nieszczęsnego "fair-use").

--
Krzysztof Burghardt <krzysztof w burghardt.pl>
http://www.burghardt.pl/