[Wikipl-l] Problemy z anonimowością

Ejdzej Wikipedysta ejdzej.wikipedysta w gmail.com
Wto, 23 Paź 2007, 18:53:38 UTC

Popełniłem taki oto upload do Commons:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Władysław_Ślewiński.jpg

Jako źródło zdjęcia był wskazany Instytut Sztuki PAN. Będąc osobnikiem
dość dociekliwym, postarałem się jednak sprawdzić, czy coś wiadomo o
autorze.

W odpowiedzi na mój email i telefoniczne nagabywanie pracownik ISPAN
napisał, że właściwie nic nie wiedzą o tym zdjęciu, że może pochodzić
ze zbiorów jeszcze nie skatalogowanych komputerowo, żebym sprawdził w
Bibliotece Narodowej, no i że zdjęcie jest zamieszczone w Wikipedii
jako anonimowe (zdjęcie przesłałem w załączniku, nie podając linka).

Fajnie. Czy dopiero kiedy oblecę wszystkie możliwe muzea, galerie,
instytuty, archiwa wolno mi uznać, że jednak jest to anonimowa
fotografia?

Lekko irytujące jest, że wydawca albumu o malarzu zamawia u poważnej
instytucji fotografię, ta poważna instytucja pobiera opłatę za
odbitkę, wydawca zarabia na albumie i żaden z nich się nie przejmuje
ewentualnymi prawami autorskimi, za to wyliczają skrupulatnie
nieokreślone "prawa do ilustracji" przypisywane wykonawcom reprodukcji
i właścicielom zbiorów.

Dlatego może warto przyjąć zasadę, że jeśli wiarygodne zewnętrzne
źródło NIE PODA autora, to należy traktować fotografię jako anonimową?

Unikalne zdjęcia Wojciecha Gersona i innych mistrzów pędzla czekają w
kolejce do mojego skanera...

--
Wikipedysta:A.J.