[Wikipl-l] Kwestia checkuserów

McMonster themcmonster w gmail.com
Nie, 7 Paź 2007, 21:14:19 UTC

Dnia Sun, 7 Oct 2007 19:56:52 +0200
Dorożyński Janusz <dorozynskij w wampnm.webd.pl> napisał(a):

> Nie. Podałem tylko obrazowe porównanie, jak każde porównanie ułomne.
> Ponadto
> - taka mało różnica - ja nikogo personalnie nie atakowałem i nie
> oceniałem, pisałem o konkretnej sprawie (sprawa czekjuzerów i KA) i
> konkretnym problemie (tajne fora).

I jeszcze drobny komentarz. Fora nie są tajne (można się kłócić w
sprawie wiki KA, ale w związku z tym, że nie tak dawno temu rozpoczął
on działalność i że podobne wiki działają również na innych projektach
nie uważam tego za celowe utajnianie mające na celu oszukanie
kogokolwiek). Z drugiej strony, istnieją one właśnie po to, żeby grupy
osób, które dostały bądź co bądź mandat zaufania ze strony
społeczeństwa miały miejsce swobodnej i spokojnej pracy. Zapewniam, że
nie służą one złym celom (podane przez Ciebie przykłady zostały już
wyjasnione przez pozostałych na tej liście i całkowicie się z tymi
wyjasnieniami zgadzam).

Pisząc tu o tych sprawach niejako stwierdzasz, że tak administratorzy
jak i członkowie Komara nie są godni zaufania. Bo dlaczego nagle mając
dostęp do niedostępnego bezpośrednio miejsca dyskusji mieliby
wykorzystywać źle? Można poddac i to w wątpliwość, na przykład dzięki
takim wydarzeniom jak aktualna sprawa z Roo. Ale nawet zakładając, że
pojedyncze osoby chciałyby wykorzystywać listę adminów do złych celów,
to przecież są oni w przygniatającej mniejszości do osób, których
zachowanie nie budzi wątpliwości i którzy z całą pewnością nie
pozostali by obojętni na takie próby i którzy doprowadziliby takowych do
porządku.

Spójrzmy na to jeszcze z innej strony. Fakt istnienia oficjalnych, choć
zamkniętych, list i wiki sprawia, że znacznie utrudnione są próby
manipulacji nimi. Nie ma problemu, że ktoś coś napisał lub ustalił poza
wiki, a potem nie ma dowodów, że coś takiego miało miejsce. W razie
konieczności można udostępnić takie listy i wpisy społeczności i
pozostali posiadający do tych danych dostęp mogą potwierdzić
autentyczność na podstawie tego, co zostało zapisane w archiwach listy
lub historii zmian wiki Komara. To tyle z mojej strony.

(Kocham swoje "drobne" komentarze. ;))

--
Pozdrawiam, Greetings, Gashi - McMonster