[WikimediaSE-L] Nya användare - många eller duktiga

habj sweetadelaide at gmail.com
Fre Dec 14 17:01:17 UTC 2007

Den 2007-12-14 skrev Mikael Nordin <mickewiki at gmail.com>:

> Vi har väl dessutom ingen möjlighet att välja och vraka mellan vilka
> som kommer till Wikipedia. De som dyker upp gör det oftast på eget
> initiativ, vilket väl Anders experiment är en bra illustration på.
> Dessutom tycker jag att det finns betydligt bättre saker för Wikimedia
> Sverige att syssla med än att försöka få folk till Wikipedia.
> Wikipedia klara sig själv. Däremot finns det andra projekt som kan
> behöva en hjälpande hand. Där vill jag särskillt nämna svenska
> Wikinews som tycks helt avsomnad. Vad kan vi göra där?

> [...]

Jag håller med Mickes analys. Självklart kommer svenskspråkiga Wikipedia att
få en särställning, eftersom svenska är landets de facto-språk och den
svenska Wikipedian är så mycket mycket större än alla andra svenskspråkiga
projekt. Det är helt oundvikligt, men föreningens fokus bör IMHO vara bra
mycket bredare än så.

Kan vi göra något för att stötta nordsamiska Wikipedia, som funnits ett bra
tag men fört en vacklande tillvaro med få aktiva användare? Det känns som
att nordsamiska Wikipedia kanske inte ska marknadsföras över hela riket,
riktigt. De som kan språket torde inte finnas så många av i Småland. Det
vore vällovligt att göra något, frågan är vad.

Engelska Wikipedia är tämligen säkert det av Wikimedias projekt som svenskar
använder mest, i betydelsen använda sig av materialet på projektet. Det är
dessutom ganska säkert det Wikimedia-projekt som har näst flest aktiva
svenskar. Av historiska skäl har få personer trivts bra på bägge projekten,
så de flesta svenskar på enwp ser vi som mest håller oss på svwp inte mycket
av. När jag pratar med dem om Wikimedia Sverige, lyssnar de lite och säger
sen spontant "men jag är ju knappt aktiv på svenska Wikipedia". Då förklarar
jag hur fel de har: att "chapters" är geografiskt avgränsade, till skillnad
från projekten som avgränsas av språk. Då går det upp en talgdank, men det
tar en stund. Om vi ska promota inte bara skrivande på Wikipedia utan även
användande av Wikipedias material, då ska vi verkligen inte glömma bort
engelskspråkiga Wikipedia! och inte heller den tyska med sin erkänt höga
kvalitet, även om det i internetgenerationerna är avsevärt mycket färre som
kan tillgodogöra sig ett uppslagsverk på tyska.

Media-upplagringsplatsen Commons är väl värd att puffa för. Skolor kanske
vill kunna tipsa elever om var de hittar bilder att illustrera ditt och datt
med, som de faktiskt _får_ använda och inte behöver sno?

De svenskspråkiga projekten utöver Wikipedia är IMHO i mycket mycket större
behov av att marknadsföras på ett sätt som riktar sig till potentiella
blivande användare, alltså redigerare. Wiktionary, är väl det svenskspråkiga
projekt som är näst störst. Wikisource finns och fungerar, så mycket kan jag
säga... aktivitetsgraden på Wikiquote vet jag ingenting om. Wikibooks lever,
men är väl inte så jätteaktivt. Om de här projekten blev mer livaktiga,
skulle det även bli lättare att rensa Wikipedia från en hel del material som
inte riktigt hör hemma där men passar bra på t.ex. Wikinews eller
Wiktionary.

Just Wikinews kanske är svårt att marknadsföra, eftersom den är helt
insomnad. Kanske man skulle starta ett projekt på svenska Wikipedia för att
försöka slussa nyhetsartiklar som hamnar på wikipedia - för det sker rätt
ofta - till Wikinews istället? Det är dock något som IMHO måste skes på
wikin, och initieras där på det sätt man skapar saker på en wiki - genom
massor av tidsödande redigeringar. De som gör detta kan förstås vara
medlemmar i Wikimedia SE, eller inte. Det spelar ingen roll. Däremot har jag
väldigt svårt att se att man ska kunna göra detta i kraft av föreningen.
Aktivitet på själva wikiprojekten torde ligga utanför föreningens mandat att
hantera.

/habj